Sunday, 26 June 2016

Resipi sambal tumis tempoyak petai

Salam semua,

Ekekek sejak2 bulan pose ni rajin plak sis nak share resipi kan? Nah amik la resipi ni..buat sendiri je senang mudah n murah ekeke..kang kalo nak ajar wat sambal hitam kang kena berjam2 plak nak masak muahahah so sis ajar camne nak wat sambal tumis tempoyak je la ye..ni resipi sambal tumis tempoyak ikan bilis bersama petai & terung pipit.



Sape tak kenal terung pipit? Ok ni gambarnya..



Ni plak petai kalo tak kenal mmg sejenis Ahmad Maslan la korang ni hahahha..



Bahan2 :-

Ikan bilis
Cili api
Bawang besar (dihiris bulat)
Tempoyak (amik lebih kurang sesudu besar pastu bancuh sket ngan air)
Terung pipit
Petai
Bunga kantan (ni ikut selera memasing. Setengah suka letak daun kunyit tp pd sis sambal ikan bilis ni sedap letak bunga kantan tp kalo sambal udang letak daun kunyit lg sedap)
Garam & gula (eh..nape selalu sis letak gula? Sebab nak elakkan pakai ajinomoto)

Cara2 memasak

Firstly tumbuk dulu cili api n bawang
Dalam kuali,sila tuang minyak masak (pastikan api dipasang kang x tulis kang x pasang api plak😂😂). Kemudian masukkan bawang besar yg dihiris bulat td,masukkan bahan yang ditumbuk,masukkan tempoyak yang dibancuh dengan air td dan masukkan bunga kantan,masukkan terung pipit,garam n gula.
Kacau sket dan biar je sampai masak atau agak2 nampak dah pecah minyak. Akhir sekali masukkan petai..dah..tutup api! Siap utk dihidang n ngap muahahah..senangkan?







Sis biasa buat je bebanyak pastu letak dlm bekas taufu fa tu pastu simpan dalam peti coz leh tahan 2-3 minggu sambal ni. Nanti nak makan nasi panaskan aje..hehe..tak yah beria2 nak masak lauk lain dah. Selamat mencuba!

Love,
Sis
MINionlicious Enterprise
017-2061566
http://www.facebook.com/sambalhitam.pahang.37

No comments:

Post a Comment